Temaer
Gerningssteder, historisk objektivitet versus kunstnerisk frihed, stedets ånd, kollektivt traume, fortrængning, fortielse, natur versus kultur.
Om kunstværket
A Crossroads in A. (Et vejkryds i A.) fra 2006 er en serie på fire litografier, der viser et vejkryds i KZ- og udryddelseslejren Auschwitz. Litografiernes undertitler North, South, East og West henviser til den retning, de fire originale fotografier er taget i. I værket har Balka fjernet alt det, der normalt kendetegner Auschwitz. Alt menneskeskabt; alle bygninger, historiske spor og barakker er væk. På den måde er gerningsstedet Auschwitz forsvundet og kun store tomme, hvide flader, himmel, jord og natur står tilbage.
Artiklen er skrevet af Natalia Gutman, mag.art. i kunsthistorie og kurator bag udstillingen Sort Mælk - Holocaust i ny kunst i samarbejde med DIIS, august 2014. Artiklen er del af undervisningsmaterialet "Sort Mælk - Holocaust i ny kunst”.
- Beskriv billedet og stemningen i litografierne.
- Har gerningssteder en særlig ånd?
- Kan kunst tillade sig at manipulere med fotos af gerningssteder?
- Hvorfor tror du, Balka har erstattet det menneskeskabte, fx bygninger med hvide flader?
- Diskutér, om det er problematisk at lave smukke billeder af gerningssteder?
- I dag diskuteres det, hvad der skal ske med Auschwitz. Skal man fortsat bevare stedet eller lade det forfalde?
- Hvilke budskaber læser du i værket?
- Værkets titel er "Et vejkryds i A.". Hvorfor tror du, kunsteren har forkortet Auschwitz til A?